Zakupy przedświąteczne

Przed nami okres wzmożonych zakupów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia. Handlowcy z pewnością będą nas kusić promocjami i rabatami. Jak uniknąć błędnych decyzji? Czy można oddać nietrafiony zakup? Co z reklamacją?

* Zwrot towaru. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia nietrafionego zakupu. Jest to jego dobra wola. Robiąc zakupy (zwłaszcza prezentów), warto więc zapytać, czy sprzedający przyjmie zwrot towaru, wymieni go na inny, a w końcu odda pieniądze. Należy też wiedzieć, że niektóre z sieci handlowych przyjmują zwroty, co wynika z ich wewnętrznych regulaminów sprzedaży.
* Wadliwy zakup. Po podłączeniu sprzętu w domu okazuje się, że nie działa albo zabawka nie ma wszystkich elementów. Co robić? W takich sytuacjach nie ma możliwości zwrotu. Należy zgłosić sprzedawcy reklamację jako niezgodność towaru z umową. Odpowiedzialność sprzedającego trwa dwa lata w przypadku rzeczy nowej i rok przy używanej. Konsument musi pamiętać, że w ciągu dwunastu miesięcy od ujawnienia się wady powinien ją zgłosić sprzedawcy, oczekując i wybierając między bezpłatną naprawą, wymianą na nowy towar, obniżeniem ceny a zwrotem pieniędzy. 
* Reklamacja artykułów żywnościowych. Żywność możemy reklamować w ciągu trzech dni od otwarcia opakowania, a produkty zakupione luzem w ciągu trzech dni od daty ich nabycia. O wadzie towaru należy zawiadomić sprzedawcę przed upływem terminu przydatności do spożycia albo daty trwałości produktu. Jeśli kupimy towar przeterminowany, nie możemy go reklamować i domagać się zwrotu pieniędzy. Obowiązkiem konsumenta jest sprawdzenie tego, co kupuje.
* Co z dowodem zakupu? Dla skutecznego złożenia reklamacji należy przedłożyć sprzedawcy dokument zakupu. Jest to zazwyczaj paragon, ale też każdy inny dokument potwierdzający transakcję, w tym wydruk z terminalu karty kredytowej czy wyciąg z banku. Jeżeli będziemy pamiętać o powyższym, to mam nadzieję, że zakupy w tym szczególnym okresie będą dla nas i naszych bliskich wielką przyjemnością oraz wyjątkowym czasem spędzonym razem.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827).