Gdy towaru nie można sprawdzić w sklepie
Pani Wiesława kupiła telewizor. Chciała na miejscu w sklepie sprawdzić, czy sprzęt działa, ale usłyszała od sprzedawcy, że może to zrobić w domu. Gdyby telewizor nie działał prawidłowo, wolno jej w ciągu umówionych ze sklepem pięciu dni odbiornik zwrócić. Czy sprzedawca może odmówić przetestowania sprzętu na miejscu?
Zdecydowanie nie. Sprzedawca nie ma prawa odmówić włączenia telewizora w sklepie i sprawdzenia jego prawidłowego działania. Jest zobowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru, przetestowanie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
Jeśli sprzedawca odmówi konsumentowi sprawdzenia towaru przed dokonaniem zakupu, można zgłosić ten problem do rzecznika (tel. 61 640 44 16) i Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Poznaniu, al. Marcinkowskiego nr 3.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141 poz .1 176 ze zm.).
Elżbieta Staszak-Małecka