Oszust w sieci ? jak się bronić?

Pani Danuta zamówiła w Internecie bluzkę. Zrobiła przelew i ponad miesiąc czekała na towar, który niestety do niej nie dotarł. Sprzedawca twierdzi, że bluzka została wysłana zgodnie z dyspozycją. Co można zrobić?

Przede wszystkim pani Danuta musi się upewnić, czy towar został wysłany przez sprzedawcę. Być może za opóźnienie dostawy odpowiada poczta lub firma kurierska. Pani Danuta może zażądać od sprzedawcy dowodu nadania i numeru przesyłki. Jeżeli nie uda się jej tego wyegzekwować od sprzedawcy i przestanie on odbierać telefony oraz odpisywać na korespondencję, należy złożyć na policji zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa oszustwa oraz poinformować o swoich problemach administratora serwisu aukcyjnego (gdy zakup został zrobiony na przykład poprzez portal Allegro). Nie należy z  tym zwlekać ze względu na ryzyko utraty lub zniszczenia danych informatycznych sprzedawcy.

Pani Danuta powinna zgromadzić jak najwięcej dokumentów i informacji związanych z tą transakcją. Przede wszystkim musi znać datę i numer aukcji, jej przedmiot, cenę oraz dane sprzedawcy. Kodeks karny za oszustwo przewiduje karę pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.

Podstawa prawna  kodeks karny art. 286 paragraf 1 (Dz.U. z 1997 roku nr 88 poz. 553 ze zm.).

 Elżbieta Staszak-Małecka

  • elzbieta strzalek malecka