Zakupy przed świętami - o czym pamiętać?
Przed nami okres wzmożonych zakupów. Handlowcy będą kusić promocjami, rabatami i innymi zachętami do wydawania pieniędzy w związku ze Świętami Bożego Narodzenia. Jak uniknąć błędnych decyzji? Czy można oddać nietrafiony prezent? Co z reklamacją?
Wadliwy zakup. Po podłączeniu sprzętu w domu okazuje się,
że nie działa, a kupiona dziecku zabawka nie ma wszystkich elementów.
Co robić? W takich sytuacjach nie ma możliwości zwrotu towaru. Należy zgłosić sprzedawcy reklamację jako niezgodność towaru z umową. Jego odpowiedzialność trwa dwa lata w przypadku rzeczy nowej i rok, gdy przedmiot jest używany. Konsument musi pamiętać, że w ciągu dwóch miesięcy od ujawnienia się wady, powinien zgłosić ją sprzedawcy, oczekując bezpłatnej naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy.
Zwrot towaru. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia nietrafionego zakupu. Jest to jego dobra wola. Kupując prezenty, warto zapytać, czy będzie można je oddać lub wymienić. Niektóre sieci handlowe przyjmują z powrotem nabyte przedmioty, ale wynika to z ich wewnętrznych regulaminów sprzedaży.
Reklamacja artykułów żywnościowych. Jedzenie możemy reklamować w ciągu trzech dni od otwarcia opakowania, a produkty zakupione luzem w ciągu trzech dni od daty zakupu. O wadzie należy zawiadomić sprzedawcę przed upływem terminu przydatności do spożycia albo daty trwałości produktu. Jeśli kupimy towar przeterminowany, nie możemy domagać się zwrotu pieniędzy i go reklamować. Obowiązkiem konsumenta jest bowiem sprawdzenie tego, co wkłada do koszyka.
Co z dowodem zakupu? Dla skutecznego złożenia reklamacji należy przedłożyć dokument zakupu. Jest to zazwyczaj paragon, ale też każdy inny dokument potwierdzający zakup, w tym wydruk z terminalu karty kredytowej czy wyciąg z karty płatniczej.
Jeżeli będziemy pamiętać o tych podstawowych sprawach, to mam nadzieję, że zakupy w tym szczególnym okresie będą dla nas i naszych bliskich wielką przyjemnością oraz wyjątkowym czasem spędzonym razem.
Powyższe zasady obowiązują do Wigilii. 25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827) i od tej daty zakupy oraz związane z nimi problemy będą podlegały
nowym przepisom.
Elżbieta Staszak-Małecka