Czy sprawność towaru można sprawdzić w sklepie?
Pan Czesław zakupił telewizor. Chciał sprawdzić na miejscu, w sklepie, czy telewizor działa, ale sprzedawca powiedział, aby sprawdził go już w domu. Jeśli okaże się, że telewizor nie działa prawidłowo, będzie mógł w umówionym ze sprzedawcą terminie ten odbiornik zwrócić lub wymienić na sprawny. Czy sklep może odmówić przetestowania sprzętu na miejscu?
Nie. Sprzedawca nie ma prawa odmówić włączenia telewizora w sklepie i sprawdzenia jego prawidłowego działania. Każdy sprzedawca jest zobowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne, umożliwiające dokonanie wyboru towaru, sprawdzenia jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
Jeśli sprzedawca odmówi konsumentowi sprawdzenia towaru przed dokonaniem zakupu, można zgłosić ten problem do rzecznika ( 61 640 44 16).
Podstawa prawna: ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141 poz .1176 ze zm.).
Elżbieta Staszak-Małecka